سوالات متداول

سوالات متداول FAQ

سوالات کلی

  • محاسبات ابري چيست؟

رايانش ابري، محاسبات ابری و یا پردازش ابری مدلي است که در آن مجموعه‌اي از منابع رايانشي قابل تغيير و پيکربندي (مثل: پردازنده‌های مرکزی، حافظه اصلی، پردازنده‌های گرافیکی، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌هاي کاربردي و ...)، بر اساس تقاضاي کاربر و از طريق شبکه اینترنت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار می‌گیرد.

 

  • IaaS چيست؟

زیرساخت به عنوان خدمت (Infrastructure as a Service) یا به اختصار IaaS، سرویسی است که در آن، کاربران به جاي خريد سخت‌افزار، نرم‌افزار، فضاي مرکز داده (ديتاسنتر) و يا تجهيزات شبکه، تمامی اين زير ساخت‌ها را به صورت يک سرويس کاملاً آماده اجاره مي‌کنند. هزینه این سرويس‌ها معمولاً بر اساس ميزان منابع مصرف شده محاسبه مي‌شود.

 

  • PaaS چيست؟

پلتفرم به عنوان خدمت ( Platform as a Service) یا به اختصار PaaS، سرویسی است که در آن، ارائه‌دهنده خدمات ابری یک محیط پلتفرمی کامل فراهم می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها و سرویس‌های خود را بدون نگرانی از جزئیات مربوط به زیرساخت اجرا کنند. این مدل بیشتر بر روی توسعه و اجرای برنامه‌ها تمرکز دارد تا بر روی مدیریت سخت‌افزارها یا سیستم‌عامل.

 

  • HPCaaS چيست؟

محاسبات با کارایی بالا به عنوان خدمت (High-Performance Computing as a Service) یا به اختصار HPCaaS سرویسی است که در آن منابع محاسباتی با عملکرد بالا به عنوان یک خدمت ارائه می‌شوند. این منابع عمدتاً برای پردازش وظایف محاسباتی پیچیده و حجیم، مانند محاسبات عددی، تحلیل داده‌های پیچیده، مدل‌سازی شبیه‌سازی، و سایر برنامه‌های نیازمند به قدرت پردازش بالا، استفاده می‌شود.

 

  • از کجا شروع کنم؟

براي آشنايي با سرويس‌هاي ارائه شده مي‌توانيد به بخش "خدمات" مراجعه کنيد. همچنين براي ثبت‌نام در سايت به بخش "ثبت‌نام" مراجعه کنيد.

 

  • چطور مي‌توانم برنامه‌ام را موازي اجرا کنم؟

جهت دریافت راهنمایی در خصوص اجرای موازی برنامه ها از طریق منوی پشتیبانی بخش "تیکت‌ها" اقدام نمایید.


سرويس دهي

  • محاسبات ابري چيست؟

رايانش ابري، محاسبات ابری و یا پردازش ابری مدلي است که در آن مجموعه‌اي از منابع رايانشي قابل تغيير و پيکربندي (مثل: پردازنده‌های مرکزی، حافظه اصلی، پردازنده‌های گرافیکی، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌هاي کاربردي و ...)، بر اساس تقاضاي کاربر و از طريق شبکه اینترنت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار می‌گیرد.

 

  • IaaS چيست؟

زیرساخت به عنوان خدمت (Infrastructure as a Service) یا به اختصار IaaS، سرویسی است که در آن، کاربران به جاي خريد سخت‌افزار، نرم‌افزار، فضاي مرکز داده (ديتاسنتر) و يا تجهيزات شبکه، تمامی اين زير ساخت‌ها را به صورت يک سرويس کاملاً آماده اجاره مي‌کنند. هزینه این سرويس‌ها معمولاً بر اساس ميزان منابع مصرف شده محاسبه مي‌شود.

 

  • PaaS چيست؟

پلتفرم به عنوان خدمت ( Platform as a Service) یا به اختصار PaaS، سرویسی است که در آن، ارائه‌دهنده خدمات ابری یک محیط پلتفرمی کامل فراهم می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها و سرویس‌های خود را بدون نگرانی از جزئیات مربوط به زیرساخت اجرا کنند. این مدل بیشتر بر روی توسعه و اجرای برنامه‌ها تمرکز دارد تا بر روی مدیریت سخت‌افزارها یا سیستم‌عامل.

 

  • HPCaaS چيست؟

محاسبات با کارایی بالا به عنوان خدمت (High-Performance Computing as a Service) یا به اختصار HPCaaS سرویسی است که در آن منابع محاسباتی با عملکرد بالا به عنوان یک خدمت ارائه می‌شوند. این منابع عمدتاً برای پردازش وظایف محاسباتی پیچیده و حجیم، مانند محاسبات عددی، تحلیل داده‌های پیچیده، مدل‌سازی شبیه‌سازی، و سایر برنامه‌های نیازمند به قدرت پردازش بالا، استفاده می‌شود.

 

  • از کجا شروع کنم؟

براي آشنايي با سرويس‌هاي ارائه شده مي‌توانيد به بخش "خدمات" مراجعه کنيد. همچنين براي ثبت‌نام در سايت به بخش "ثبت‌نام" مراجعه کنيد.

 

  • چطور مي‌توانم برنامه‌ام را موازي اجرا کنم؟

جهت دریافت راهنمایی در خصوص اجرای موازی برنامه ها از طریق منوی پشتیبانی بخش "تیکت‌ها" اقدام نمایید.


اتصال

  • نمي‌توانم به VPN متصل شوم. مشکل از کجاست؟
  1. اتصال به اينترنت را بر روي سيستم خود چک کنيد.
  2. مراحل نصب VPN را بر اساس "راهنماي اتصال به سایت" ارائه شده در منوی پشتیبانی بخش راهنمای سامانه، با دقت انجام دهيد.
  3. بر روي آیکن openVPN راست کليک کرده و گزينه Run as administrator را انتخاب کنيد.
  4. توجه کنيد اتصال TAP-Windows Adapter فعال باشد.
  5. در هنگام وارد کردن "نام کاربري" و رمز عبور" از اطلاعات اتصال به پرتال خود استفاده کنيد.
  6. فايل *-ovpn را مجددا از ايميل با از منوی پشتیبانی بخش گواهینامه اقدام نماييد.

 

  • تا کنون به OpenVPN متصل ميشدم و مشکلي هم نداشتم اما اکنون نميتوانم. چرا؟

از اتصال سیستم خود به OpenVPN اطمينان حاصل نموده و تاریخ انقضای گواهینامه خود را از طریق منوی پشتیبانی بخش گواهینامه بررسی نمایید. در صورتیکه اعتبار گواهینامه شما به اتمام رسیده است از طریق تیکت درخواست صدور مجدد گواهینامه نمایید.

 

  • نمي‌توانم به سيستم تخصيص يافته اتصال يابم. علت چیست؟
  1. از اتصال سیستم خود به VPN اطمينان حاصل نماييد (پرسش "نمي‌توانم به OpenVPN متصل شوم" را مطالعه نماييد).
  2. در هنگام وارد کردن "حساب کاربري" و "رمز عبور" براي اتصال به "سيستم" از اطلاعات , در ايميل اطلاعات اتصال به سيستم استفاده کنيد.
  3. دقت کنيد که از ابزار متناسب با سيستم‌عامل تخصيص يافته (ويندوز يا لينوکس) استفاده کنيد. "دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته" موجود در سايت را به درستي مطالعه نماييد.

 

  • سرعت نمايش صفحه ماشين من در Remote Desktop Connection براي سيستم ويندوزي یا VNC Viewer براي سيستم لينوکسي کم است. چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

سرعت اتصال ريموت کاملاً وابسته به سرعت اينترنت شماست.

 

  • انتقال اطلاعات به سيستم تخصيص يافته به کندي صورت مي‌پذيرد. آیا راه های دیگری وجود ندارد؟

با مطالعه دقيق "دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته" روش‌هاي مختلف انتقال اطلاعات را امتحان کنيد.

در صورتيکه حجم فايل‌هاي ورودي یا خروجي زياد است براي انتقال آن‌ها ابتدا از طریق منوی پشتیبانی بخش تیکت‌ها هماهنگ نموده و سپس به همراه هارد جانبي به صورت حضوری مراجعه نماييد.

  •  چطور مي‌توانم داده‌هاي ورودي را به سيستم تخصيص يافته منتقل کنم؟

در صورتي که حجم داده‌هاي انتقالي زياد نباشد، مي‌توانيد با مراجعه به بخش "راهنما" و مطالعه دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته، داده‌ها را به سيستم تخصيص يافته انتقال دهند. در صورت حجيم بودن داده‌ها کاربران براي انتقال داده‌ها بايستي به صورت حضوري و در زمان‌هاي مقرر شده در بخش "قوانين و مقررات" مراجعه نمايند.

 

  • چطور مي‌توانم داده‌هاي خروجي خود را از سيستم تخصيص يافته دريافت کنم؟

در صورتي که حجم داده‌هاي انتقالي زياد نباشد، مي‌توانيد با مراجعه به بخش "راهنما" و مطالعه دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته، داده‌هاي خروجي‌ را از سيستم تخصيص يافته برداشت نماييد. در صورت حجيم بودن داده‌ها کاربران براي برداشت داده‌ها بايستي به صورت حضوري و در زمان‌هاي مقرر شده در بخش "قوانين و مقررات" مراجعه نموده و اقدام به انتقال داده‌ها نمايند.

 

  • در هنگام انتقال اطلاعات از طريق Remote desktop Connection فايل‌ها به درستي کپي نمي‌شوند. چرا؟

ابزار ريموت دسکتاپ در حجم‌هاي بيش از 300 مگابايت کارکرد مناسبي ندارد. از روش‌هاي ديگر انتقال اطلاعات موجود در "دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته" استفاده نماييد.

 

  • رمز عبور دسترسي به پرتال خود را فراموش کرده‌ام. چگونه می‌توانم وارد پرتال شوم؟

در بخش "ورود به سيستم" روي گزينه "فراموشي رمز عبور" کليک کنيد.

 

  • رمز عبور ماشين مجازي را فراموش کرده‌ام. چگونه می‌توانم به سیستم خود متصل شوم؟

رمز عبور ماشین مجازی از طریق ایمیل برای شما ارسال شده است. در صورتيکه رمز عبور ماشين مجازي تخصيص يافته را تغيير داده‌ايد به بخش "پشتيباني" مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح نماييد.

 

  • در زمان اتصال، با پیغام مشکل time out  مواجه مي‌شوم. لطفا راهنمايي فرماييد.

" نمي‌توانم به سيستم تخصيص يافته اتصال يابم" را مطالعه نماييد. 

  • ايميل حاوي Certificate را دريافت نکرده‌ام. مشکل از کجاست؟
  1. در صورت صحت ايميل، پوشه Spam ايميل خود را چک کنيد.
  2. به بخش "حساب کاربري" وارد شده و اطمينان حاصل نماييد که آدرس ايميل خود را به درستي وارد کرده‌ايد. در صورتي که آدرس ايميل اشتباه وارد شده است به بخش "پشتيباني" مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح نماييد.
  3. براي ارسال مجدد ايميل حاوي Certificate به منوی پشتیبانی بخش گواهینامه مراجعه کنید.

 

  • براي اتصال به سيستم ويندوز يا لينوکسي تخصيص يافته از چه نرم‌افزاري استفاده کنم؟

"دستورالعمل اتصال به سیستم تخصیص یافته" موجود در منوی پشتیبانی بخش راهنمای سامانه را مطالعه نماييد.

 

 


ماشین مجازی

  • چگونه می‌توانم خدمت خود را حذف کنم؟

شما می‌توانید از طریق پنل کاربری خود بخش خدمات نسبت به حذف خدمت خود اقدام نمایید . (باقی‌مانده اعتبار در حساب کاربری شما باقی می ماند )

 

 

  • در هنگام ورود رمز در نرم افزار PuTTY هیچ کاراکتری نشان داده نمی‌شود. مشکل چیست؟

برای اتصال از طریق PuTTY، در این ابزار برای ایجاد امنیت بیشتر در زمان وارد کردن رمز عبور هیچگونه کاراکتری حتی ستاره نیز تایپ نمی‌شود. وقتی از شما رمز عبور خواست، شما رمز خود را وارد کنید در حالیکه چیزی در صفحه تایپ نمی‌شود و سپس اینتر بزنید و وارد شوید. در ضمن مطمئن باشید که نام کاربری و رمز عبور را صحبح وارد می‌کنید. اگر خطای Authentication failed دریافت می‌کنید، رمز عبور خود را اشتباه وارد می‌کنید.

 

  • حساب کاربری من قفل شده‌است. علت چیست؟

اکانت شما به یکی از دلایل زیر ممکن است به حالت تعلیق دربیاید:

  1. استفاده از اکانت دیگران
  2. قرار دادن اکانت خود در اختیار دیگران
  3. استفاده به منظور اسکنر و یا ابزاری برای نفوذ

 

  • چگونه می‌توانم از تخفیفات سیمرغ استفاده کنم؟

جهت بهره‌مندی از تخفیف‌های ارائه شده ، لازم است ابتدا در سایت سیمرغ به ثبت نام کنید.  سپس در بخش تخفیفات اقدام به دریافت تخفیف مرتبط با خود نمایید.

 

 

  • آيا مي‌توانم به سخت‌افزار ماشين مجازی که اجاره کرده‌ام دسترسي داشته باشم؟

خير. این امکان به هیچ عنوان فراهم نیست.

 

  • آيا اجازه نصب نرم‌افزار بر روي سيستم تخصيص يافته وجود دارد؟

دسترسي‌ها به هر سيستم به صورت "ادمين" تعريف مي‌شود تا کاربران بتوانند ابزارهاي موردنياز خود را بر روي سيستم تخصيص يافته نصب نمايند. بديهي است اختلالات حاصل از اين سطح دسترسي در تعهد اين مرکز نخواهد بود. با اين حال، کاربران مي‌توانند با مراجعه به بخش "پشتيباني" و طرح مشکل خود از تخصص کارشنان مرکز استفاده نمايند.

 

  • ايجاد يک ماشين مجازي چه مدت طول مي‌کشد؟

متوسط زمان ايجاد ماشين مجازي برابر با 3 دقيقه است که بسته به نوع ماشين و نوع سرويس اين زمان متغير است.

 

 

  • چرا سرعت سيستم داده شده بسيار پايين است؟

احتمالا در حال اجراي برنامه خود به صورت سريال هستيد. لطفا از طریق منوی پشتیبانی بخش تیکت‌ها برای دریافت مشاوره استفاده نمایید.

 

  • چه کنترل سخت‌افزاري به سيستم تخصيصي يافته داده مي‌شود؟

مي‌توانيد با مراجعه به پنل "کنترل سيستم تخصيص يافته" از منوی کاربران در بخش خدمات من، سیستم خود را روشن، خاموش، ري‌استارت و یا حذف کنید.

 

  • چطور مي‌توانم از وضعيت استفاده از منابع در سيستم تخصيص يافته مطلع شوم؟
  1. در سيستم ويندوز با اجراي Task Manager و مراجعه به تب Performance مي‌توانيد از وضعيت استفاده از منابع پردازنده و حافظه آگاه شويد.
  2. در سيستم ويندوزي با مراجعه به my computer مي‌توانيد از وضعيت هارد ديسک خود آگاه شويد.
  3. در سيستم لينوکسي با اجراي Top مي‌توانيد از وضعيت استفاده از منابع پردازنده و حافظه آگاه شويد.
  4. در سيستم لينوکسي با اجراي دستور df –h مي‌توانيد از وضعيت استفاده از هارد ديسک آگاه شويد.

 

  • چگونه مي‌توانم از حداکثر منابع تخصيص يافته استفاده کنم؟
  1. در صورت نصب نرم‌افزار، دقت کنيد که نصب به صورت موازي انجام شود. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")
  2. در هنگام اجراي نرم‌افزار آن را به صورت موازي اجرا کنيد. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")
  3. در صورتي‌که قصد اجراي کد خود را داريد حتما آن را به صورت موازي نوشته باشيد. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")
  4. در صورتي که نمي‌توانيد کد يا برنامه را به صورت موازي نوشته يا اجرا کنيد سعي کنيد چندين نمونه از برنامه يا کد را به صورت همزمان اجرا کنيد تا از تمامي هسته‌هاي تخصيص يافته استفاده کنيد.

محاسبه هزینه

  • ميزان استفاده از منابع چگونه محاسبه مي‌شود؟

قيمت واحد پردازنده (CPU) و حافظه (RAM) در ميزان استفاده از اين منابع (بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده از ميزان مصرف هر کاربر) ضرب مي‌شود و هزينه استفاده از منابع محاسباتي تعيين مي‌شود. هزينه استفاده از منابع ذخيره‌سازي برابر با ترکيبي از حاصلضرب هزينه واحد ديسک در تعداد واحدهاي ذخيره شده و حاصلضرب هزينه واحد نوشتن و خواندن ديسک در تعداد دفعات نوشتن و خواندن است.

 

  • آيا نگهداري ماشين مجازي خاموش هزينه دارد؟

بله. به ازاي هر ساعت نگهداري ماشين مجازي در حالت خاموش هزينه‌اي متناسب با فضاي ذخيره‌سازي استفاده شده از موجودي کاربر کم مي‌شود.

 

  • آيا مي‌توانم قبل از خريد سرويس هزينه را تخمين بزنم؟

بله. با مراجعه به بخش "خدمات" و انتخاب سرويس مورد نظر مي‌توانيد هزينه سرويس را مشاهده نماييد.

 

  • امکان سفارش مدت دار برای خدمت ها وجود دارد؟

بله، شما میتوانید سیستم مورد نظر خود را بصورت 1ماهه، 3 ماهه , 6 ماهه و 12 ماهه و به صورت پیش‌پرداخت در اختیار بگیرید. این نوع سرویس‌ها شامل تخفیفات بلندمدت می‌گردند.

 

  • آیا می‌توانم برای سرویس دریافتی خود، گواهی پرداخت (فاکتور) داشته باشم؟

شما می‌توانید با مراجعه به قسمت پشتیبانی > تیکت‌ها > ایجاد تیکت درخواست دریافت گواهی پرداخت‌های خود را به واحد مالی ارسال نمایید. گواهی پرداخت در ابتدا به صورت مجازی برای شما ارسال می‌گردد. چنانچه تمایل به دریافت نسخه فیزیکی را دارید، از طریق تیکت به بخش مالی این موضوع را اعلام نمایید.


اعتبار

  • چطور مي‌توانم شارژ حسابم را افزايش دهم؟

به منوی کاربران بخش "اعتبار" مراجعه کرده و از بخش "افزايش اعتبار" اقدام به افزايش موجودي خود نماييد.

 

  • چرا با وجود داشتن شارژ کافي در حسابم نمي‌توانم سرويس Reserved را خريداري کنم؟

خريد سرويس Reserved مستلزم ثبت تیکت یا انعقاد قرارداد و تاييد مدير سيستم است. پس از سفارش اين سرويس منتظر اطلاع‌رسانی (از طریق ايميل، پیامک یا ...) از جانب مدير باشيد تا فرايند خريد تکميل گردد.

 

  • چگونه می‌توانم اعتبار خود را به یک حساب کاربری دیگر انتقال دهم؟

جهت انتقال اعتبار، وارد حساب کاربری خود شده از بخش پشتیبانی، تیکت ها ، ارسال تیکت ، دپارتمان واحد مالی انتخاب کنید مواردی که در تیکت باید ذکر شود ( مبلغ ، نام و نام خانوادگی و ایمیل دریافت کننده را وارد نمایید (توجه داشته باشید با مشخصات اعلامی شخص دریافت کننده در سامانه سیمرغ وجود داشته باشد ) و ارسال تیکت را انتخاب نمایید درخواست شما ثبت شده است و جهت انتقال نهایی، باید به تایید تیم مالی  سیمرغ برسد که این کار در عرض چند ساعت انجام خواهد شد.

 

  • اعتبارم منفی شده است. سیستم من حذف شده است؟

اعتبار شما به اتمام رسیده و باید حساب خود را شارژ نمایید در این حالت دسترسی به سرویس تا زمان مثبت شدن اعتبار حساب امکان پذیر نمی باشد. پس از پرداخت موفق از طریق درگاه بانکی، حساب شما شارژ شده و موجودی جدید از طریق پنل کاربری قابل مشاهده می‌باشد. در نظر داشته باشید در سرویس های پردازشی مبتنی بر CPU به هنگام خاموش بودن یک چهارم هزینه ساعتی سرویس روشن از اعتبار شما کسر می کند.